The entrepreneurial journey

Min vän och entreprenörskollega Jakob Svärd har startat en podcast som heter Den nakna entreprenören och han bjöd in mig till att vara med i ett avsnitt. Ämnet som vi diskuterade var ”Vad är en entreprenör?” inte det lättaste yrket att definiera, men det blev ett mycket givande samtal. Vi kom fram till en vettig slutsats och jag ser fram emot att se slutresultatet från podden. I denna artikel tänkte jag ta upp mina tankar kring definitionen av vad en entreprenör är.

I grund och botten tycker jag att om man definierar sig själv som entreprenör så kan man naturligtvis få göra det, oavsett vad alla andra tycker och tänker. Men det går tyvärr inflation i yrket ”entreprenör” i dagens samhälle. Många människor strävar och suktar efter att få kalla sig entreprenörer. Jag vet faktiskt inte varför det är så och var definitivt inte så när jag växte upp.

När jag startade mitt första bolag var det inte många som blev imponerade, snarare tvärtom. Människor i min närhet höjde skeptiskt på ögonbrynen, de var snabba med att tala om för mig hur riskfyllt det var att starta ett bolag, att mitt uppehälle skulle kännas otryggt för all framtid och att jag måste skattefuska för att kunna tjäna pengar. Tiderna har förändrats och den här gången till det bättre för jag är definitivt övertygad om att vi behöver mer entreprenörskap i vårt samhälle.

 

Handlingar definierar dig

Generellt tycker jag att titlar är ganska ointressanta, det är dina handlingar som definierar dig, inte vad du eller andra väljer att kalla dig.

För att definiera vad en entreprenör ÄR, måste man förstå vad entreprenör GÖR.

Att definiera en vanlig dag hos en entreprenör blir en omöjlig uppgift, för det finns inga vanliga dagar. Därför tänkte jag utgå från entreprenörsresan och genom den definiera vad en entreprenör är. Oavsett bolagsform, bransch eller idé, så består entreprenörsresan enligt mina erfarenheter av fyra steg:

  • Identifiera behov
  • Konstruera lösningar
  • Kapitalisera på lösningar
  • Bygga upp en organisation

Låt oss dyka in i de fyra stegen.

 

Identifiera behov

Många bolag har startats utifrån en problemställning (även kallad svordom, utmaning, problem etc.), som entreprenören eller någon i deras närhet har påträffat.

Jag själv gillar alltid utgå utifrån andra människors problemställningar, för de människorna kan nämligen i framtiden bli mina allra första kunder. Tror det eller ej, så kan man hitta sina första kunder trots att man inte ens har en färdigutvecklad lösning.

Några frågor entreprenören ställer sig vid den här fasen: Är behovet som jag identifierat allvarlig nog att den behöver lösas? Vem har det här behovet (målgruppen)? Förstår jag min målgrupp? Varför har detta behov uppstått?

 

Konstruera en lösning

Utifrån problemställningen försöker entreprenören komma på en lösning. Lösningen skall på ett unikt sätt lösa behovet (utan för den delen kräva en för stor beteendeförändring hos kunden):

  • Snabbare
  • Lättare
  • Billigare
  • Effektivare
  • Etc…

Varför på ett unikt sätt? Jo, för då minimerar entreprenören risken att direkt kunna jämföras mot eventuella konkurrenter när man väl skall ut på marknaden. En unik positionering är det som varje entreprenör vill uppnå.

Nu har entreprenören kommit fram till den berömda idén. I den här fasen finns det två risker, det första är att man inte genomför sin idé och förverkligar den (bygga prototyp, avsätta tid, säga upp sig från sitt jobb etc.). Den andra fallgropen är att man fastnar i en evig produktutveckling (entreprenören vet inte riktigt när produkten är färdig och redo för marknaden, utan håller ständigt på att utveckla).

Några frågor entreprenören ställer sig vid den här fasen: Skall jag säga upp mig från mitt vanliga jobb? Kommer det här att sälja? Hur väl löser min lösning behovet? Finns det konkurrenter, och hur har dem löst det här behovet? Hur lång tid har jag på mig för produktutvecklingen? Hur mycket pengar får produktutveckling kosta? Skall jag dra in externa pengar för att finansiera min produktutveckling? Kan jag patentera min lösning?

 

Kapitalisera på lösningen

Det är nu det svåra börjar. När entreprenören har en färdig lösning som löser ett konkret behov och förhoppningsvis också har ett hum om vilka ens kunder är, är nästa steg att få ut lösningen på marknaden aka. Börja sälja!

Har man gjort sin hemläxa i tidigare faser, så bör man redan ha kunder som är intresserade av ens lösning. Förhoppningsvis har entreprenören paketerat lösningen, minimerat eventuella trösklar och priset för lösningen är lägre än värdet som tillförs till kunden.

Några frågor entreprenören ställer sig vid den här fasen: Hur skall jag sälja min lösning? Hur skall jag paketera den? Hur skall jag marknadsföra den? Hur skall jag få ut den på marknaden? Vad får den kosta och hur mycket är kunden bered att betala? Skall jag dra in externa pengar för att komma ut på marknaden? Hur skall jag ta betalt från kunden och när? Var lösningen det som kunden förväntade sig?

 

Bygg upp en organisation

Entreprenören har en produkt på marknaden, den tas emot bra och pengarna börjar rulla in.

Nu har entreprenören två val, om man har ambitionen av att vara ensamföretagare eller ett fåmansbolag är man i princip klar med sin entreprenörsresa. I nästa steg kanske man får hjälp av en extern redovisningsbyrå som hanterar ekonomin och skatter, man kanske skaffar ett litet kontor och sedan kör sitt race.

Men har man ambitionen av att marknaden skall få bestämma sin entreprenörsresa, behöver man börja bygga en organisation. Målet är att bygga en organisation som långsiktigt kan ta idén, förvalta den, vidareutveckla den och förädla den i en oändlig loop av ständig förändring. En bra grund till hur man bygger en organisation är att utgå från de fyra funktionerna.

Några frågor entreprenören ställer sig vid den här fasen: Skall mitt bolag växa? Vem skall leda min organisation? Vilken företagskultur skall jag bygga? Skall jag söka extern kapital för att växa? Vem skall jobba i mitt bolag? Hur fördelar vi ansvaret mellan grundarna/anställda?

 

En joker, samarbete

Jag startar alltid mina bolag i grupp för att jag tror på styrkan i en mångfasetterad grupp. Min erfarenhet säger att det alltid blir bättre resultat när man lyckas få en differentierad grupp att samarbeta jämfört mot en mer homogent grupp.

Teamet som skall genomdriva entreprenörsresan är den viktigaste tillgången som bolaget har. Att hitta, motivera och kunna samarbeta med den gruppen är en grundförutsättning för en entreprenör.

 

När kan man kalla sig för entreprenör?

Behöver man gå igenom alla dessa faser för att kalla sig för entreprenör? Jag vet inte, och som jag skrev tidigare är det egentligen ganska ointressant vad man kallar sig. Det viktiga är att fler vågar satsa på sina idéer och tar första steget till att bli entreprenörer för det finns fortfarande alldeles för mycket oupptäckt därute som behöver förverkligas.

Lycka till Entreprenörer!

 

Lyssna på pod-avsnittet nedan:

 

LinkedIn:

 

 

Spotify:

 

Photo by Jukan Tateisi on Unsplash

 

Related Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *