Sover marknadschefen?

Det finns inga gränser på hur dåligt somliga företag sköter sin marknadsföring. Idag läste jag en artikel på idg.se om ett företag som tillverkar mp3-spelare och som kommer att lansera hela sin modellserie i Sverige. Artikeln förhöll sig väldigt positivt till företagets produkter och detta är inte vanligt i den hårt konkurrensdrabbade mp3-spelarbranchen. Full av förväntan följde jag länken till den svenska importörens webbplats (jag är lite sugen på att köpa en mp3-spelare faktiskt). Döm min förvåning när jag mötes av kanske Sveriges sämsta webbshop just nu. Där fanns inte någon vettig information om mp3-spelarna, ingen information om företaget som importerar dem och en massa standardtexter som följer med när man hyr en webbshop på ett webbhotell.

Ett företags drömscenario borde vara när ens produkter omnämns positivt i en artikel. Detta sker inte ofta (i många fall aldrig) och den som är ansvarig för marknadsföringen i företaget måste ta tillvara på dessa få tillfällen. Det direkt resultatet av en sådan publicitet är att produkten får uppmärksamhet, eventuella köpare hittar din till webbplats och det bästa av allt, det är helt gratis. Detta är ännu viktigare när man är verksam i en bransch där någorlunda okända varumärke försvinner i mängden, branschen är omogen och priserna ständigt pressas nedåt. Jag slutar aldrig att förvånas längre…

[Uppdaterad 050131] Äntligen är webbplatsen uppe. Men skadan är ändå skedd. Hoppas Mp3import, är snabbare med sina uppdateringar nästa gång.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

%d bloggare gillar detta: