När bredband blir till TV

Vem har tålamod att vänta ett halvår för att se de nya delarna av Desperate Housewives? Och visst hade det varit skönt att se på Letterman samtidigt som den sänds i USA? Glöm parabolen, göm digital-TV-boxen och släng videon. Det är IP-baserad TV som gäller i framtiden.

Distribution av TV över IP-nätet kommer att få stora konsekvenser för de traditionella TV-kanalerna. De kanaler som enbart sänder och inte producerar eget material kommer att få det svårt, mycket svårt. För de stora vinnarna i det här teknologiskiftet är de som producerar innehåll och inte de som distribuerar samma innehåll.

När IP-baserad TV blir verklighet och det finns en inarbetad betalningsmodell för digitalt innehåll, kan plötsligt producenterna sälja direkt till oss konsumenter. Idag är TV-bolagen producenternas kunder, imorgon är det vi konsumenterna som är kunden.

Om du nu gillar Desperate Housewives och är beredd att betala för att se det senaste avsnittet, så lär du få göra det också. Det enda du behöver är ett kreditkort, en bredbandsuppkoppling och en TV-apparat. Vill du se avsnittet en vecka senare? Då lär du få betala halva priset eller ingenting alls om du är villig att se på lite reklam.

Redan nu ser vi hur lätt det är att gå förbi traditionella TV-sändningar. När Premier League inte tillåter direktsändningar av sina fotbollsmatcher i England (för att de tror att fansen inte tar sig till fotbollsarenorna) hittar dagens konsumenter andra lösningar. Det finns också ett dussintals program som låter dig hämta TV-streamar från hela världen. De är naturligtvis olagliga, men det påvisar att behovet finns.

Lösning på problemet för TV-kanalerna som enbart distribuerar? Producera eget innehåll och sälj det till oss konsumenter. För vill ni fortsätta vara distributörer, får ni helt enkelt sadla om och börja sälja bredband till allmänheten istället och konkurrera med företag som spray och bredbandsbolaget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *